Numer 2(108)2018
Spis treści
Konkurs o tytuł Regionalnego Lidera Kształtowania Postaw Proekologicznych
G. Bochenkiewicz, A. Krawczyk – Konferencja podsumowująca Konkurs o tytuł regionalnego lidera kształtowania postaw proekologicznych 3
M. Balcerek, B. Dorożyńska, B. Muszalik – Mali przyjaciele przyrody 6
J. Kromołowska, B. Lis, B. Lis, M. Pałęga – Z naturą za pan brat 9
A. Makles, M. Pietruszka, J. Stala – Ekologiczny świat przedszkolaka 15
M. Bęben, J. Cichoń-Dec, U. Mazurek-Deska – Z ekologią za pan brat 18
A. Babiuch, M. Koza – Pięć kroków na szczyt ekologii 27
I. Bartłomiejczyk, G. Beleć, M. Karbowiak, K. Pawińska – Rosnę na świadomego człowieka. Ekoedukacja w naszym ośrodku 34
IX Ogólnopolski Kongres Nauczycieli Wychowania do Życia w Rodzinie
E. Doroszuk – IX Ogólnopolski Kongres Nauczycieli Wychowania do Życia w Rodzinie 40
T. Gubała – Personalistyczna koncepcja człowieka podstawą wychowania do życia w rodzinie 41
K.A. Wojcieszek – Czym jest rozwój duchowy i jakie ma znaczenie w wychowaniu? 42
W. Kowalski – Wychowanie do życia w rodzinie wczoraj i dziś 45
R. Krupa – Promocja zdrowia prokreacyjnego na przykładzie realizacji warsztatów „W stronę dojrzałości” 47
Przykłady dobrej praktyki
K. Wilk – Zaproszenie do współpracy 49
M. Szczerbak – Raz, dwa, trzy – czytasz Ty! Zbiór zabaw z wykorzystaniem metody globalnego czytania Glenna Domana 50
Forum nauczycieli konsultantów
B. Kosta, A. Janosik – V Powiatowy Konkurs Języka Francuskiego « Vive la France », czyli potyczki z językiem francuskim 59
D. Liberda – Wie kann man eine Fremdsprache und ein Sachfach integrieren – aktuelle CLIL-Tendenzen im DaF-Unterricht 61
M. Lipska – Creative teaching – language and life lessons 63
Makowska – Rzuć i opowiedz, czyli kostki obrazkowe na lekcji języka obcego 67
U. Mielczarek – Relacja z konferencji „Tutoring, czyli jak w praktyce inspirować ucznia do rozwoju” 74
Forum bibliotek i bibliotekarzy
M. Małek – Noc Bibliotek w Publicznej Bibliotece Pedagogicznej RODN „WOM” w Częstochowie – relacja z wydarzenia 76
Edukacja w teorii i praktyce
Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
B. Folentarska, J. Niklewicz – Rola i miejsce edukacji daltońskiej w rozwoju małego dziecka 78
Edukacja historyczna i obywatelska
E. Bukowska – Realizacja projektu „Młodzi listy piszą” 82
Edukacja czytelnicza i medialna
K. Trelińska – Wprowadzenie elementów kodowania na zajęciach promujących edukację czytelniczą i medialną 85
Edukacja europejska
R. Badura – „Żyjemy w Europie” – projekt Gminnego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 w Więckach w programie POWER 8
Kształcenie zawodowe
K. Myrcik – Zagraniczne staże uczniów lublinieckiego technikum w ramach programu Erasmus+ i POWER VET 91
Rubryka szkolnych specjalistów
A. Jałowiecka-Frania – Wypracowanie prawidłowej wymowy głoski zwarto-szczelinowej „c”. Scenariusz zajęć logopedycznych 95
Akademia Wychowawcy
E. Doroszuk – System wspomagania wychowania metodą CUDER 97
T. Gubała – CUDER – Praktyczny model wychowania/profilaktyki, czyli jak pokazać integrację osoby? 98
Projekty, programy, scenariusze
A. Żak-Froch – Prawa dziecka we współczesnym świecie – scenariusz apelu z okazji Dnia Dziecka 99
Z życia szkół i placówek
I. Szczęsny – Ogólnopolski Konkurs Polsko-Angielsko-Niemieckiej Wiedzy Gastronomicznej dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Lublińcu 102
K. Pajączek-Ciura, P. Gorzałka – „Krótka” świętuje 60 lat 105