Nr 3(47)/2002 |
str. |
H. Żwirska – Nasza wiedza o Unii Europejskiej na podstawie przeprowadzonej ankiety | 3 |
SZKOŁA W DOBIE REFORMY |
|
H. Żwirska, J. Trzos – Szkoła z certyfikatem | 5 |
EDUKACJA REGIONALNA |
|
H. Żwirska – Twórczość ludowa. Malarstwo na szkle | 7 |
EDUKACJA EUROPEJSKA |
|
K. Fibich – Częstochowski „Akcent” w niemieckim Parlamencie | 12 |
M. Glinka – Szkolny Klub Europejski jedną z form realizacji edukacji europejskiej | 15 |
R. Tomczyk – Klub „Europanek” | 16 |
D. Sobala – Mini-poradnik dla nauczycieli rozpoczynających współpracę z partnerem zagranicznym w ramach europejskich programów edukacyjnych | 19 |
U. Pokarmisz – „Socrates – Comenius” w Gimnazjum nr 5 | 23 |
J. Włodyka – Szkolnictwo prywatne w Unii Europejskiej | 24 |
D. Sobala – Zostań Negocjatorem! | 27 |
R. Rakus – Konkurs wiedzy o Unii Europejskiej | 28 |
A. Patro – Drama w edukacji na świecie i w Polsce | 33 |
Z. Biś – Scenariusz do zajęć warsztatowych realizowanych w ramach projektu „Polska wieś bliżej Europy” | 37 |
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE |
|
M. Szymczak – Palenie tytoniu a zdrowie | 39 |
WYCHOWANIE I OPIEKA |
|
I. Kasprzyk, I. Glińska, W. Kołsut – Rola wychowania przez sztukę w prowadzeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych w świetlicy szkolnej | 41 |
J. Bielawska – Relacje między członkami społeczności szkolnej oparte na uznanych i akceptowanych przez wszystkich normach oraz wartościach etycznych i społecznych | 43 |
DZIELIMY SIĘ DOŚWIADCZENIAMI |
|
E. Łebkowska – Kierunek poezja! Spostrzeżenia i uwagi | 46 |
J. Bereziński – Pobudzanie aktywności twórczej na zajęciach chóru szkolnego | 48 |
M. Banaś, A. Kaczmarek – Aktywność twórcza i metody aktywizujące dzieci w nauczaniu zintegrowanym | 49 |
E. Dróżdż – Nauczanie ekologii w klasach młodszych | 52 |
A. Korkus – „Tam, gdzie kochają nas” – analiza wiersza Edwarda Stachury „Dookoła mgła” | 54 |
U. Michalak – Sposób na ortografię | 56 |
J. Górecki – Kilka uwag odnośnie podręczników do historii i społeczeństwa w szkole podstawowej | 58 |
A. Augustyn-Loręcka – O przezwiskach nauczycieli | 59 |
H. Kublicka – Komputeryzacja warunkiem rozwoju bibliotek szkolnych w XXI wieku | 61 |
Z ŻYCIA SZKOŁY |
|
B. Stypka, J. Stypka, A. Sobalak – Historia Zespołu Szkół – Szkoły Podstawowej nr 2 i Gimnazjum nr 2 w Koniecpolu | 63 |
H. Kublicka – Czy zaginie pamięć o tych, których nie ma, a o których winniśmy pamiętać? | 65 |
KONKURSY |
|
W. Tkaczyk – Konkursy przedmiotowe w roku szkolnym 2001/2002 w szkołach z terenu Delegatury w Częstochowie Kuratorium Oświaty w Katowicach | 67 |
PREZENTACJE |
|
J. Majewska – Twórczość artystyczna uczniów w Gimnazjum nr 14 im. Królowej Jadwigi w Częstochowie | 69 |
G. Ficenes – Ubiór szkolny wczoraj i dziś | 72 |
PROGRAMY AUTORSKIE |
|
J. G. Michałek – Wewnątrzszkolny program autorski (przedmiotu plastyka) „Program rozwoju i promocji ucznia zdolnego plastycznie” | 73 |
SCENARIUSZE |
|
J. Bielawska – „Czas opłatkiem się podzielić” | 78 |
A. Piwowarczyk – Jasełka bożonarodzeniowe „Maleńka miłość zbawi świat…” | 81 |
I. Glińska, I. Kasprzyk, W. Kołsut – „Tobie Warszawo” – montaż słowno-muzyczny | 87 |
I. Warzecha – Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców | 89 |
WARTO PRZECZYTAĆ |
|
I. Kmieciak – RODN „WOM” w Częstochowie – Nowości wydawnicze | 96 |
H. Żwirska – RODN „WOM” w Częstochowie – Zapowiedzi wydawnicze | 97 |
A. Hiller – Nabytki Biblioteki Pedagogicznej w dziedzinie edukacji europejskiej | 98 |
KOMUNIKATY |
|
Okładka: |
|
– Strona I (zdjęcie) – (c) Danuta Białobrzeska | |
– Strona III i IV – (c) Ewelina Pęksowa | |
– Malarstwo na szkle – obrazy wykonane przez Ewelinę Pęksową | |
– |
Nr 1(44)2002 |
str. |
– Pożegnanie | 4 |
SZKOŁA W DOBIE REFORMY |
|
B. Matczak – Na drodze jednoczącej się Europy | 6 |
WYCHOWANIE I OPIEKA |
|
M. Kukowka – Wychowujemy razem | 8 |
A. Lewandowska, M. Myśliwiec, E. Kowalska – Rola nauczyciela wychowania fizycznego w kształtowaniu osobowości ucznia | 9 |
A. Ujma – Rola Środowiskowego Ogniska Wychowawczego w Kłobucku | 11 |
B. Kuśnierz, E. Ogłaza, M. Kulej – Grupa integracyjna w przedszkolu we Wręczycy Wielkiej | 13 |
M. Nowak – Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne w pracy przedszkola | 14 |
DZIELIMY SIĘ DOŚWIADCZENIAMI |
|
S. Buła – Gry dydaktyczne w uczeniu się matematyki z uwzględnieniem elementów ekologii | 15 |
J. Rokoczy-Piontkowska – Błędy dorosłych wywiązujących się z roli rodzicielskich oraz ich konsekwencje | 16 |
A. Lewandowska, M. Myśliwiec, E. Kowalska – Analiza sytuacji zdrowotnej uczniów szkół podstawowych na przykładzie SP nr 36 i SP nr 49 | 17 |
A. Lewandowska, M. Myśliwiec, E. Kowalska – Wychowanie zdrowotne jako czynnik stymulujący prawidłowy rozwój ucznia | 19 |
A. Zdańska – Nowe tendencje w żywieniu „wegetarianizm” | 21 |
A. Merta – Rekreacja rodzinna w SP nr 1 w Myszkowie | 22 |
A. Kowalski, E. Kowalska – Przerwy dla zdrowia | 23 |
J. Górecki – Treści regionalne w patriotycznym wychowaniu uczniów | 25 |
J. Brodziak, F. Szczudło – Z doświadczeń Miejskiego Przedszkola Integracyjnego nr 3 w Lublińcu | 27 |
M. Górecka – Jak rozwijam zainteresowania plastyczne w nauczaniu zintegrowanym? | 28 |
M. Sętowska – Kilka uwag na temat miejsca i roli plastyki w szkole podstawowej | 29 |
E. Jatulewicz – Uczyć się poprzez zabawę | 31 |
– A. Rak: Kształcenie uwagi | 32 |
PREZENTACJE |
|
J. Rokoczy-Piontkowska – W jaki sposób dorośli ograniczają twórczą aktywność dziecka? | 35 |
K. Bodziachowska – Klasycyzujące tendencje w twórczości S. W. Reymonta | 35 |
M. Stefańska – Konkursy Fizyczne – podzwonne samodzielnego bytu Wojewódzkiej Komisji Konkursu Fizycznego w Częstochowie | 37 |
Z ŻYCIA SZKOŁY |
|
M. Gromotowicz, T. Klekowska, A. Radecka – Zagraniczne kontakty szkół z Mykanowa | 38 |
E. Borkowska, M. Kowol, M. Ogrodniczak – Generał Władysław Sikorski na medalach i znaczkach pocztowych – wystawa szkolna | 40 |
T. Żesławski – Kto się boi „smoka”? | 41 |
A. Miedzińska, I. Pala – Święto matematyki w Gimnazjum nr 7 w Częstochowie | 42 |
KONSPEKTY I SCENARIUSZE LEKCJI |
|
A. Kowalski – Ale sztuka! | 44 |
A. Kubczyk – Scenariusz do zajęć dydaktycznych dla klasy II z kręgu pt.: „To Ojczyzna właśnie” | 49 |
A. Rak – Konspekt o zajęć z informatyki | 51 |
G. Bielawska – Różne sposoby porozumiewania się – Scenariusz zajęć dotyczących zagadnień i działań wychowawczych | 52 |
J. Kozar – Konspekt lekcji z wychowania fizycznego | 58 |
H Żwirska – List do czytelników | 60 |
NOWOŚCI WYDAWNICZE |
|
H. Żwirska, I. Kmieciak – Nowości i zapowiedzi wydawnicze Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Częstochowie | 62 |
H. Waręska, J. Galińska – Nowe nabytki Publicznej Biblioteki Pedagogicznej WOM w Częstochowie | 66 |
KOMUNIKATY |
|
B. Lis – Wspólne świętowanie | 68 |
M. Jasińska – Nadal konkurują | 68 |
Konkursy |
|
– Konkurs szkolny „Drogi do niepodległości Polski w XX wieku” | 69 |
– Konkurs Wiedzy o Osobie i Dziedzictwie Stefana Kardynała Wyszyńskiego „Na Grani Tysiącleci” | 70 |
– |
Nr 2(46)2002 |
str. |
– Pożegnanie | |
SZKOŁA W DOBIE REFORMY |
|
J. Trzos, H. Żwirska – Szkoły z certyfikatem | 4 |
WYWIADY |
|
– Wywiad z Pełnomocnikiem Wojewody Śląskiego ds. Zapobiegania AIDS | 7 |
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE |
|
M Perczak – Nie pij, nie pal, nie używaj – Vademecum ucznia | 10 |
D. Tomczyk, Z. Magiera, E. Łągiewka – Jak wykorzystać metodę projektu do realizacji ścieżki prozdrowotnej? | 12 |
M. Nowak – AUTORSKIE SZKOLNE PROGRAMY PROMOCJI ZDROWIA | 14 |
E. Folwaczny, K. Pulcer – Propagowanie wolnego od palenia stylu życia | 15 |
S. Kosek, K. Wolska-Pasek, A. Politańska, K. Leszczyńska – Życie bez nałogów – alkohol, papierosy, narkotyki | 18 |
I. Kaczmarzyk, K. Drelich – Zapobieganie narkomanii w klasach V-VI w Szkole Podstawowej nr 26 w Częstochowie | 23 |
L. Czarnołęska – Przeciwdziałanie przemocy wśród uczniów w klasach IV-VI | 29 |
O. Łucka, A. Kowacz, A. Karwala, J. Biczak – Ograniczenie przemocy wśród uczniów | 30 |
B. Strzelbicka, G. Jędrzejczyk, M. Kott, H. Chmielewska, A. Wierus, H. Nowak – Poprawa sposobu zdrowego odżywiania się w szkole i w domu | 35 |
G. Duda, K. Pajączek-Ciura – Higiena osobista ucznia | 40 |
M. Bruś, K. Wawrzyn, H. Gałecka-Huras – Pierwotna profilaktyka wad postawy | 43 |
E. Dera – Profilaktyka schorzeń nowotworowych – raka piersi | 47 |
K. Czapkiewicz, B. Dobias-Mola – I ŚLĄSKA KONFERENCJA SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE | 50 |
K. Czapkiewicz, B. Dobias-Mola – Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie w „odbudowie” | 51 |
K. Czapkiewicz, B. Dobias-Mola – Kształtowanie umiejętności życiowych w praktyce szkolnej | 52 |
B. Woynarowska – Promocja zdrowia a system edukacji | 53 |
M. Sokołowska – Aktualności Krajowej i Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie | 57 |
K. Podczaszy – Doświadczenia i osiągnięcia szkół z Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie | 60 |
A. Zoll – Edukacja dla zdrowia w społeczeństwie obywatelskim | 65 |
WYCHOWANIE I OPIEKA |
|
U. Mielczarek – Wpływ niepowodzeń szkolnych na trudności wychowawcze | 67 |
SYMPOZJUM „DZIECKO W STRATEGIACH ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH” |
|
I. Borysiuk – Lokalny system pomocy dziecku i jego rodzinie | 69 |
K. Buchajczuk – Zastępcza opieka rodzinna – oczekiwania a realia | 74 |
– |